نکات مهم نظافت شب عید
نوشته شده توسط : امیری

از دوران ساسانیان تا امروز که عید نوروز به عنوان عید ملی ما ایرانیان ثبت گردیده است، همواره خانه تکانی شب عید به عنوان امری مهم و ضروری  بوده و می باشد.

از سالیان دور ایرانیان، قبل از رسیدن عید نوروز، منزل و محل کسب و کارشان را بطور کامل نظافت می کردند و با این عمل، سال جدید را با پاکی و زدودن گردوغبار و کثیفی آغاز می نمودند.

ره پاکان

 

 خانه تکانی شب عید

از دوران ساسانیان تا امروز که عید نوروز به عنوان عید ملی ما ایرانیان ثبت گردیده است، همواره خانه تکانی شب عید به عنوان امری مهم و ضروری  بوده و می باشد.

از دوران قدیم، قبل از رسیدن عید نوروز، منزل و محل کار بطور کامل نظافت می گشت و با این عمل، سال جدید با پاکی و زدودن گردوغبار و کثیفی همراه می گردد.

خانه تکانی شب عید همواره پابرجا بوده و تنها در شکل و روش انجام آن تغییراتی صورت گرفته است.

 

ما می خواهیم شما را با نکاتی در خانه تکانی شب عید آشنا کرده تا دیگر نگران نظافت منزل یا محل کار خود نباشید. 

برنامه ریزی کنید

شما می‌توانيد برای آن كه كارهای منزل را آسان‌تر انجام دهيد به سادگی يك برنامه‌ريزی داشته باشيد. اصلا لازم نيست كه شما از اول صبح تا بعدازظهر كارهای منزل را انجام دهيد؛ بلكه می‌توانيد با تقسيم كردن كارها به روزهای مختلف هفته، كم تر به خود فشار بياوريد و انرژی كمی در يك روز مصرف كنيد تا بتوانيد به كارهای ديگر مثل مطالعه، رسيدگی به كارهای بيرون از منزل  يا حتی كار كردن خارج از منزل بپردازيد. اگر قرار است مثلا در طبقه پايين منزل به شستن لباس‌ها بپردازيد  يا باغچه منزل را مرتب كنيد، سعی كنيد كارهايی كه مربوط به طبقه پايين يا حياط است را هم زمان انجام دهيد تا لازم نباشد دائم از پله‌ها بالا و پايين برويد. شما بايد كارهای منزل را او لويت بندی كنيد و كارهايی را كه لازم است حتما انجام دهيد، امروز انجام دهيد؛ انجام كارهايی كه چندان ضروری نيستند را به روزهای بعد موكول كنيد.

کارهای بزرگ را به کارهای کوچک تر تقسیم کنید

اگر قرار است تمام منزل را خانه تكاني كنيد، تمام اين كارها را به كارهاي كوچك تر تقسيم كنيد و هر روز بخشي از كارها را انجام دهيد. بسياري از بانوان عادت دارند، تمام لباس‌هاي كثيف را جمع كرده و آن ها را با پرده‌ها و ملافه‌ها در يك روز، بشويند... حال برخي از خانم‌ها از ماشين لباسشويي استفاده مي‌كنند و بعضي حسابي به خودشان سخت مي‌گيرند و آستين‌هايشان را بالا مي‌زنند با دست لباس‌ها را مي‌شويند. تازه پس از آن، لباس‌هاي خيس را كه سنگين‌تر هم شده‌اند از حمام يا آشپزخانه تا حياط يا ايوان حمل مي‌كنند كه آن‌جا روي بند خشك شوند. انجام اين فعاليت‌هاي سنگين و زياد، شما را حسابي خسته مي‌كند و تمام انرژي شما را مي‌گيرد. بنابراين بهتر است هر روز يك بخش از لباس‌ها، پرده‌ها يا ملافه‌ها را بشوييد و خشك كنيد يا به جاي ساعت‌ها بالا و پايين گذاشتن وسايل انباري براي مرتب كردن آن، هر روز بخشي از آن را مرتب كنيد تا كار شما ظرف چند روز تمام شود.

ره پاکان

کارهای سنگین و سبک را یکی در میان انجام دهید

بعضي از كارهاي خانه انرژي كمي از شما مي‌گيرند ولي بعضي ديگر شما را كاملا خسته مي‌كنند. بهترين روش آن است كه شما يك كار سبك مثل آب دادن به گلدان‌ها را انجام دهيد و به دنبال آن يك كار سنگين‌تر مثل جاروبرقي كشيدن اتاق‌ها را انجام دهيد، سپس يك فعاليت سبك را انجام دهيد... با اين روش به عضلات و مفاصل خود استراحت مي‌دهيد و مي‌توانيد ساعات طولاني‌تري به فعاليت بپردازيد. به علاوه اگر قرار است يك كار منزل (كه لازم است حين انجام آن بايستيد) مثل ظرف شستن  يا جاروبرقي كشيدن را انجام دهيد، به عنوان فعاليت بعدي، كاري را انجام دهيد كه بتوانيد نشسته به انجام آن مشغول شويد؛ مانند سالاد تهيه كردن و دوخت و دوز. به اين ترتيب شما به صورت متناوب به يك گروه از عضلات و مفاصل‌تان استراحت مي‌دهيد.

 

نکاتی در آشپزخانه

 وسايلي را كه بيشتر با آن ها سر و كار داريد در طبقاتي از بوفه و كمد يا كابينت بگذاريد كه بتوانيد به آساني و بدون كشيدن بدن‌تان به آن ها دسترسي پيدا كنيد، ارتفاع بين شانه و ران شما مناسب است. اگر وسايل در طبقاتي قرار گرفته‌اند كه دسترسي به آن ها دشوار است از كسي بخواهيد تا به شما كمك كند يا از يك نردبان يا صندلي ايمن بالا برويد و وسيله موردنظرتان را برداريد. وارد كردن كشش‌هاي نامناسب بر عضلات و مفاصل هنگام انجام كارهاي خانه، مي‌تواند شما را دچار گرفتگي و درد عضلات كند.

از خدمات شرکت های نظافتی استفاده نمائید

اين روزها، بيشتر خانم‌هاي شاغل، وقت ندارند كه روزهاي زيادي را به خانه تكاني اختصاص دهند، بنابراين اگر شما در اين گروه از بانوان قرار داريد، بد نيست كه از خدمات شركت‌هاي خدماتي استفاده كنيد. شما مي‌توانيد شستن فرش‌ها، موكت‌ها و حتي پرده را به آن ها واگذار كنيد. اگر در يك آپارتمان اقامت داريد، مي‌توانيد با توافق ساير همسايگان، شست و شوي راه پله‌ها، حياط و پاركينگ را به اين شركت‌ها واگذار كنيد. به اين ترتيب در وقت و هزينه خود صرفه‌جويي كرده‌ايد و از سوي ديگر فشار كم تري را به خود وارد كرده‌ايد.

انعطاف پذیر باشید

ممكن است شما برنامه‌ريزي كرده باشيد كه تمام وسايل منزل را نظافت كنيد، تمام شيشه‌ها را پاك كنيد، اوضاع باغچه را سر و سامان دهيد، حياط و ايوان را حسابي بشوييد و انباري را مرتب كنيد. ممكن است برنامه‌ريزي دقيقي هم كرده باشيد ولي در نهايت نتوانيد در پايان يك روز يا در آخرين روزهاي سال كهنه تمام، كارهاي موردنظرتان را انجام دهيد. و همين موجب نگراني و استرس شما شود. ولي كافي است انعطاف‌پذير باشيد؛ مطمئن باشيد، رسيدن به تمام اهداف‌تان امكان‌پذير نيست، بنابراين رسيدگي به درصد قابل قبولي از كارهايتان را به حساب موفقيت بگذاريد و شاد باشيد! قرار نيست كه با يك خانه تكاني خودتان را از پا درآوريد.

 

 شست وشوی حمام 

بهتر است، وقت جداگانه‌اي براي شست و شوي حمام و استفاده از وايتكس و مايعات جرم گير روي اشياي چيني حمام، اختصاص ندهيد براي اين كه در وقت خود صرفه‌جويي كنيد، شست و شوي حمام را به وقتي كه خودتان قرار است به حمام برويد، موكول كنيد.

ره پاکان

نکات فوق، همگی حاصل تجربه و تخصص شرکت خدماتی ره پاکان می باشد که با افتخار درانجام نظافت منزل شما مشتری عزیز در شب عید سال های زیادی که در خدمتتان بوده ایم بدست آمده است که برای آسایش و آرامش شما در اختیارتان قرار گرفت والبته این نکات گزیده ای از نکات بسیار دیگری است که در مطالب بعدی تقدیم می گردد.

 





:: برچسب‌ها: نظافت منزل, نظافت راه پله, شرکت خدماتی, شرکت نظافتی, نظافت منزل شمال تهران ,
:: بازدید از این مطلب : 6
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 18 مهر 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: